
Ons verhaal
PSA Zeebrugge
Al 25 jaar bouwt PSA Zeebrugge aan een sterke reputatie als betrouwbare partner voor klanten in de woud- en papiersector. Wat begon als een vaste hub voor woudproducten is intussen uitgegroeid tot een volwaardige, multifunctionele en multimodale terminal die Scandinavië verbindt met Noordwest-Europa en het Iberisch Schiereiland.
25 jaar PSA Zeebrugge
jaren 90: Ontstaan multimodale distributiehub
In de jaren 90 werd het Sea Ro-consortium opgericht. Zeebrugge werd een multimodale distributiehub. Het terminalterrein werd opgespoten, het Wielingendok, de kaaimuren en het eerste spoorwegmagazijn werden gebouwd.
2000: Opening
In 2000 vond de opening plaats van de gloednieuwe terminal voor papier en karton.
2009: PSA Zeebrugge
Vanwege het toenemende volume werden in 2005 drie extra magazijnen toegevoegd. In 2009 gingen de partners van het Sea Ro-consortium uit elkaar en werd de terminal omgedoopt tot PSA Zeebrugge. De producten bestonden voornamelijk uit krantenpapier en pulp. Geleidelijk aan nam het krantenpapier af. Woudproducten bleven belangrijk en waren goed voor 90% van de opslagruimte. Tegelijkertijd kwamen er steeds meer andere goederen aan land, zoals auto's, stukgoed en trailers.
2020: Opschaling
Vanaf 2020 moest Zeebrugge zich aanpassen aan de schaalvergroting van rederijen zoals DFDS, CLdN, Finnlines en Wallenius SOL, die megaro-ro-ro-schepen gingen gebruiken. PSA Zeebrugge investeerde in een nieuwe ponton voor de langere en bredere schepen, en nieuwe luifels voor weersonafhankelijk stallen van transhipment cargo.
Nu
Vandaag de dag telt Zeebrugge ongeveer 40 bedienden en 190 havenarbeiders in dienst, die jaarlijks 5 miljoen ton goederen behandelen.
Het doel voor 2025 is om de machinevloot te vernieuwen. Daarvoor zullen de 3 ton- en 5 ton-heftrucks geëlektrificeerd worden. Ook extra overdekte ruimte voor transhipmentcargo zal extra volume ten goede komen.
PSA in België
PSA Antwerp
Het tweede vlaggenschip van de PSA-groep en regionaal hoofdkwartier voor Europa en de Amerika's. In Antwerpen passeert meer dan 75% van alle containers via onze 3 terminals.
PSA Breakbulk
PSA Breakbulk is één van de grootste staal- en general cargo behandelaars in de Haven van Antwerpen en behandelt en assembleert daarnaast ook Project Cargo.
MPET
MSC PSA European Terminal (MPET) is de grootste containerterminal van Europa en is een joint venture tussen PSA en Terminal Investment Limited (TIL).
ATS
ATS is een dochteronderneming van PSA Antwerp en MPET en ondersteunt beide firma's bij: Technische Diensten, HSSE, Dispatch, Lichterplanning en een IT Shared Service Center.
Onze waarden
Toegewijd aan topkwaliteit
We stellen nieuwe normen door continu onze resultaten te verbeteren en in elk aspect van ons bedrijf te innoveren.
Gericht op klanten
We helpen onze klanten, intern en extern, succesvol te zijn door hun behoeften te anticiperen en deze te vervullen.
Focus op mensen
We winnen als team door elkaar te respecteren, ondersteunen en waarderen.
Geïntegreerd op wereldschaal
We versterken onze positie wereldwijd door diversiteit te omarmen en lokaal onze operaties te optimaliseren.
The Code
Eerlijk & verantwoord ondernemen
Wij zijn ervan overtuigd dat bedrijven niet alleen economisch efficiënt moeten zijn, maar ook ethisch verantwoord moeten handelen. We gaan in onze ‘Code’ dan ook verder dan de minimale wettelijke vereisten en bouwen zo aan een succesvolle, eerlijke en verantwoorde onderneming waar medewerkers trots op kunnen zijn. De gedragscode geldt voor alle medewerkers van PSA wereldwijd.